پردازنده گرافیکی پلیاستیشن ۵ پرو حداکثر ۳۶ ترافلاپس قدرت ارائه میکند و برخی از تغییرات آن، از جمله، عملکرد سریعتر ردیابی پرتو را در خود جای میدهد.
Digital Foundry در یک ویدیو و پست جدید که امروز به صورت آنلاین به اشتراک گذاشته شده است، برخی از آخرین شایعات مربوط به بروزرسانی نسل میانی سونی را بررسی می کند و نگاهی عمیق به برخی جزئیات پردازنده گرافیکی دارد. بر اساس اطلاعات موجود در پورتال توسعه دهندگان سونی، کنسول آینده دارای ۳۰ پردازشگر گروه کاری با عملکرد ۳۳.۵ ترافلاپس است، در مقابل ۱۸ WGP مدل پایه که ۱۰.۲۳ ترافلاپس را ارائه می دهد. در ظاهر، این بدان معنی است که پلی استیشن ۵ پرو باید ۲۲۷ درصد عملکرد اضافی ارائه دهد، اما اینطور نیست، زیرا خود سونی در اسناد خود نشان می دهد که کنسول جدید تنها دارای عملکرد ۴۵ درصدی GPU است. نسبت به مدل پایه افزایش می یابد.
با مقایسه اعداد مدل پایه و مدل پرو، Digital Foundry حدس زد که عدد ۳۳.۵ ترافلاپس پلی استیشن ۵ پرو احتمالاً یک ساعت ۲.۱۸ گیگاهرتزی از ۶۰ واحد محاسباتی آن را نشان می دهد که کمتر از مدل پایه است. با این حال، به لطف حالت اولترا بوست که ساعت GPU را تا ۲.۳۵ گیگاهرتز افزایش می دهد که عملکرد ۳۶ ترافلاپس را ارائه می دهد، تفاوت چندانی ایجاد نمی کند، اگرچه تنها تعداد کمی از بازی ها به دلیل سقف قدرت سیستم تا این حد افزایش می یابند.
علاوه بر سرعت های ساعت کمی متفاوت، پردازنده گرافیکی پلی استیشن ۵ پرو تغییرات دیگری نسبت به مدل پایه دارد. ساختار کش جدید آن، با افزایش دو برابری کش L1 و افزایش اندازه L0 از ۱۶ کیلوبایت به ۳۲ کیلوبایت، به ترتیب تعداد واحدهای محاسباتی بیشتری را در هر موتور سایه زن و عملکرد ردیابی پرتوی سریعتری را در خود جای میدهد. علاوه بر این، GPU سیستم جدید از ویژگیهای DirectX12 Ultimate که در مدل پایه موجود نیستند، مانند پشتیبانی سختافزاری برای سایهزنی با نرخ متغیر، پشتیبانی از سایهبندی مش و ویژگیهای اضافی برای MSAA هیبریدی پشتیبانی میکند.
پلی استیشن ۵ پرو هنوز به طور رسمی معرفی نشده است. طبق شایعات، باید قبل از پایان سال عرضه شود.