نائوکی یوشیدا، تهیهکننده بازی Final Fantasy 16 اخیرا در مصاحبه ای گفته است که اگر تنها یک پلتفرم بازی وجود داشته باشد، بهتر است.
بر اساس ترجمه IGN از مصاحبه با یک کانال یوتیوبی تایوانی، یوشیدا گفت که اگر پلتفرمهای کنسولی رقیب وجود نداشته باشند، برای توسعهدهندگان و بازیکنان به طور یکسان بهتر است. او گفته است: «پلتفرمهای بازی… احتمالاً نباید این را بگویم، اما کاش فقط یکی بود. هم برای توسعه دهندگان و هم برای بازیکنان بهتر است.»
سونی و مایکروسافت هر دو تعدادی از عناوین شخص ثالث را به عنوان انحصاری کنسول در طول سال ها تضمین کرده اند. یکی از بارزترین نمونههای آن، ارتباط سازنده پلیاستیشن با اسکوئر انیکس است که در سالهای اخیر شاهد حذف Final Fantasy 7 Remake و Final Fantasy 16 از Xbox بودهایم.
اسکوئر انیکس ماه گذشته اعلام کرد که بازی Final Fantasy 14 که یوشیدا کارگردانی آن را بر عهده داشت، پس از یک دهه انحصار کنسول پلی استیشن، سرانجام سال آینده برای کنسول های ایکس باکس منتشر خواهد شد. بازی Final Fantasy 16 در ماه ژوئن برای PS5 منتشر شد و اسکوئر انیکس تایید کرده است که حداقل تا پایان سال جاری میلادی در انحصار کنسول سونی باقی خواهد ماند.
پیش از انتشار بازی، یوشیدا گفت که مایل است نسخه رایانه شخصی بازی را «در نهایت» منتشر کند. او به بلاگ ژاپنی پلی استیشن گفت: اول از همه، درست است که Final Fantasy 16 یک بازی انحصاری شش ماهه برای پلتفرم PS5 است. با این حال، داستان کاملاً متفاوت است که نسخه PC تا نیم سال دیگر منتشر می شود. واضح میگم ولی نسخه پی سی تا نیم سال دیگه نمیاد.
این به این دلیل است که ما زمان و هزینه زیادی را صرف بهینه سازی پلتفرم PS5 برای ارائه بهترین تجربه بازی کردیم. البته من دوست دارم در مقطعی نسخه پی سی منتشر کنم تا همه بتوانند تا حد امکان بازی کنند.
با این حال، حتی اگر بعد از عرضه نسخه PS5 شروع به بهینه سازی نسخه رایانه شخصی کنیم، نمی توانیم آن را در نیم سال بهینه کنیم، بنابراین در یک بازه زمانی کوتاه و نیم ساله عرضه نمی شود. من دوست دارم در نهایت آن را منتشر کنم، و فکر می کنم این کار را خواهم کرد، اما در مرحله ای نیستم که بتوانم بگویم چه زمانی.