آخرین بار دو سال قبل بود که تریلری از بازی Final Fantasy XVI منتشر شد و طرفداران فکرش را نمی کردند باید تا دو سال دیگر جزئیات اندکی کسب کنند.
توسعه دهندگان این انحصاری پلی استیشن ۵ قبلاً برخی از به روز رسانی های جدید را که قرار است در پایان سال ۲۰۲۱ رونمایی شوند، منتشر کرده بودند، اما یک پست جدید توسط تهیه کننده بازی، نائوکی یوشیدا، سکوت اخیر را در مورد RPG مورد انتظار توضیح می دهد. همانطور که بسیاری از توسعه دهندگان بازی با آن رو به رو هستند، پاندمی کرونا از دلالیل اصلی تاخیر در توسعه است، در حالی که طرفداران اسکوئر انیکس به طور قابل درک از این اخبار ناامید شده اند، یوشیدا در رسانه های اجتماعی به دلیل شفافیت خود در مورد سرنوشت بازی بعدی مورد تحسین قرار گرفته است.
به گفته Yoshi-P، توسعه تقریباً «نیم سال» به دلیل افزایش موارد COVID-19 به تعویق افتاد. او بیان داشت:
«در تلاشی برای خنثی کردن اثرات کووید-۱۹، ما مجبور شدیم با اجازه دادن به کارکنان برای انجام وظایف خود از خانه، آن نیروی کار را غیرمتمرکز کنیم. یوشیدا در پست توییتر توضیح داد که متأسفانه این امر ارتباط دفتر توکیو را با مشکل مواجه کرده است که به نوبه خود منجر به تأخیر یا در موارد شدید، لغو – تحویل دارایی از شرکای برون سپاری ما شده است.”
در ماه اکتبر، اعلام شد که سناریوی اصلی Final Fantasy XVI تکمیل شده است. در این پست ذکر شده که تیم توسعه سال ۲۰۲۱ سرمایه زیادی را برای “افزایش کیفیت منابع گرافیکی، اصلاح مکانیکهای رزمی، تکمیل نبردهای فردی، انجام کارهای نهایی بر روی صحنهها و انجام بهینهسازیهای گرافیکی کلی” هزینه کرده است.
در پایان نائوکی یوشیدا از طرفداران برای تاخیر پیش آمده عذرخواهی کرد، روشی که بسیاری از توسعه دهندگان در هنگام تاخیر به کار میگیرند.