در این مقاله نگاهی به بتای Elden Ring خواهیم داشت. جدیدترین بازی از استودیوی فرام سافتور که قرار است در ۲۵ فوریه ۲۰۲۲ میلادی عرضه شود.
FromSoftware با فرمول Demon’s Souls معجونی جادویی را به دست آورد و در طول یک دهه بعد، توسعهدهنده این فرمول را با تعدادی از بازی های کلاسیک و مدرن تعریفکننده نسل، تکرار کرد. البته الدن رینگ تنها بخشی از آن فرمول را استفاده کرده است و حس یک بازی کاملا منحصر به فرد را نیز دارد. البته بزرگترین دلیل برای آن، جهان باز است که فرمول سولزبورن را به روشهای لذتبخش و غیرمنتظرهای گسترش می دهد و اکشن طاقتفرسای کلاسیک را که این زیرژانر با آن شناخته شده است، با حسی از کشف و کاوش ترکیب میکند. معمولاً با چیزی مانند Breath of the Wild می توان مقایسه کرد.
پس از تکمیل ساختن دنیاهای نیمه خطی و مترویدوانیایی در Souls، Bloodborne و Sekir، این استودیو اولین تجربه خود را در طراحی جهان باز انجام می دهد. اگرچه صادقانه بگویم، آنها با نوعی اطمینان به این کار می پردازند که انگار سال ها است که این نوع بازی ها را می سازند. بازی در واقع Dark Souls بازیهای جهان باز است. تست بتا امکان دسترسی به بخش کوچکی از دنیای بازی را فراهم کرد، اما حتی همین هم برای نوید دادن چیزهای بزرگ برای کل بازی کافی بود. از هیولاهای وحشتناکی که در دوردست ها ظاهر می شوند تا مناظر و مناظر باشکوه در اطراف تا مسیرهای مخفی که به طور طبیعی شما را به غارها و سیاه چال ها می برد. بازی به طور ارگانیک کاوش را تشویق می کند به گونه ای که بسیاری از بازی های جهان باز مدرن موفق به انجام این کار نمی شوند.
انتقال Elden Ring به یک فضای جهان باز به جای انتخاب دقیقتری از مناطقی که بازیکنان میتوانند در یک ترتیب مشخص از آن عبور کنند، با تغییراتی در مکانیک پیمایش در جهان نیز همراه است، با گسترشهای مختلف مکانیک های حرکت که بازیکنان را قادر میسازد تا سرزمینها را کشف کنند، بازی بسیار سرگرم کننده تر به نظر می رسد. البته بزرگترین تغییر در اینجا، توانایی پریدن است که روی کاغذ چیز کوچکی به نظر می رسد، اما حرکت لحظه به لحظه را کاملاً چشمگیر می کند. مصرف استقامت نیز بهینهسازی شده است. وقتی در مبارزه نیستید، میتوانید بیپایان دوید. بنابراین حرکت در سراسر جهان با سرعت های سریع تر نیز امکان پذیر است. روی هم رفته، پیمایش در جهان بازی بسیار سریعتر و انعطاف پذیرتر به نظر می رسد.
Elden Ring مانند یک جانشین معنوی برای بازیهای Dark Souls است، بله، اما از دیگر عناوین FromSoftware نیز سرنخ میگیرد. برای مثال، یکی از حرکت های شخصیت شبیه به مکانیک درون بازی Bloodborne است، در حالی که Sekiro: Shadows Die Twice نیز با افزودن مخفی کاری، به این تجربه نفوذ میکند. مخفی کاری یک استراتژی بسیار عملی است. اگر دیدید گروهی از دشمنان در حال گشت زنی در منطقه ای از جهان باز هستند، همیشه می توانید آنها را یکی یکی از بین ببرید و یا مبارزه رودرو را انجام دهید که لایه دیگری از استراتژی را به این عنوان اضافه می کند. بازی دست شما را برای به کار بردن تاکتیک مورد نظر باز می گذارد.