در این مقاله نگاهی به سال اول کنسول پلیاستیشن ۵، جدیدترین کنسول سونی و نسل نهم خواهیم پرداخت.
PS5 در این مرحله یک سال است که عرضه شده است، و جای تعجب نیست که در مورد فروش آن، این یک موفقیت بزرگ برای سونی بوده است. در حال حاضر ۱۳.۴ میلیون دستگاه در سراسر جهان عرضه شده است و این کنسول به سریع ترین فروش کنسول پلی استیشن تبدیل شده است. البته، همه چیز عالی نبوده است زیرا مشکلات عرضه مداوم دردسر واقعی برای تعداد زیادی از خریداران احتمالی بوده است. در حالی که کاهش شدید فروش سخت افزار پلی استیشن در ژاپن تکان دهنده بوده است اما به طور کلی، پلی استیشن ۵ به نوعی شروع شده است که برای سونی امیدوارکننده است.
در همان روز اول، PS5 چندین بازی انحصاری نظیر sack boy، اسپایدر من و demon’s souls را به همراه داشت. البته، Astro’s Playroom که پیش از این عرضه شد، در هر کنسولی که فروخته شد نصب شده است. علاوه بر این، چندین بازی بزرگ غیر انحصاری نیز نیز در لیست راه اندازی PS5 گنجانده شده است، از جمله بازی هایی مانند Watch Dogs: Legion، The Pathless، Assassin’s Creed Valhalla، Call of Duty: Black Ops Cold War و غیره که به اندازه کافی برای شروع کنسول مناسب بودند.
رویه سونی در آینده نیز قابل توجه است. در حال حاضر ۲۵ بازی در استودیوهای پلی استیشن در حال تولید هستند که تقریبا نیمی از آنها IP های جدید هستند. این شامل بازیهایی مانند Marvel’s Wolverine، Marvel’s Spider-Man و Star Wars: Knights of the Old Republic – Remake میشود که مورد آخر یک بازی از استودیوهای سونی نیست، اما انحصاری PS5 خواهد بود.
بازیهای دیگری نیز وجود دارند که بهشدت شایعه شدهاند اما بهطور رسمی معرفی نشدهاند، مانند بازسازی The Last of Us، بازی چندنفره The Last of Us، احیای Twisted Metal و غیره. با مشارکت با استودیوهای مستقل جدید AAA مانند Haven، Firewalk، و Deviation، خرید استودیوهایی مانند Housemarque، Firesprite، Nixxes و Bluepoint و ادعای سونی مبنی بر ادامه خرید استودیوها، به نظر واضح است که سونی برنامه های زیادی دارد.
البته، سخت افزار PS5 نیز باید مورد بحث قرار گیرد به خصوص زمانی که توجیه کردن قیمت کنسول در سال اول مورد بحث قرار می گیرد. در بخش سخت افزاری، چیز زیادی برای شکایت وجود ندارد. PS5 یک دستگاه قدرتمند است و به طور قابل توجهی بیشتر از PS4 در زمان خود در زمان عرضه و در حال حاضر، بازی ها را قادر می سازد تا به طور قابل توجهی بهتر به نظر برسند و اجرا شوند. نتایج قبلاً برای بازیهایی که تقریباً همگی از نسلهای قبل و جدید هستند قابل توجه بوده است، که منجر به این سؤال میشود که وقتی توسعهدهندگان کاملاً روی سختافزار نسل جدید تمرکز کنند و نگران بهینهسازی برای کنسول های نسل هشتم و ضعیفتر نباشند، چقدر میتوان منتظر بازی هایی با گرافیک و فریم بهتر بود.