به تازگی شایعات و اخباری در مورد عناوین مهمی نظیر سایلنت هیل، متال گیر و… شنیده می شود که خبر از این می دهند که کونامی آماده بازگشتی قدرتمند است. برای اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید.
جاده رستگاری به طور معمول یک راه سخت است و تعداد کمی از شرکت های صنعت بازی های ویدیویی باید این مسئله را به خوبی کونامی بدانند. برای کسانی از ما که مدت بیشتری با این صنعت سر وکار داشته ایم کلمه کونامی هنوز هوای خاصی دارد که حس تعالی و ذکاوت بی انتها را فرا می خواند. کلاسیک های بازی مانند Frogger ، Gradius و Contra بازی های فوق العاده ای بودند که امروزه ادامه دارند. آن ها حتی با بازی هایی مانند Castlevania ، Metal Gear Solid و Silent Hill به فضای کنسول منتقل شدند که همگی منجر به ای پی های موفقی شدند که توانستند ژانرهای خودشان را ی پله پیشرفت دهند.
اعتماد به نفس، بزرگی ، حتی برتری مدت زیادی با کونامی مترادف بودند که هنوز هم برای برخی از ما دشوار است که این کمپانی اخیرا خوب عمل نکرده است. مانند هر سقوط دیگری پیدا کردن منشا آن چندان مشخص نیست و سلسله مواردی بهم دست دادند تا این کمپانی این روز ها چندان مانند گذشته موفق نباشد. دادن توسعه بازی های Silent Hill به توسعه دهندگان کم تجربه در نسل هفتم احتمالاً جایی است که من آن را بیان می کنم اما بدون در نظر گرفتن آن، بیشتر اکنون گیمرها توافق می کنند که کونامی همان چیزی نیست که در آن سال های گذشته بود و مدتی است که بسیار کمتر از خود سابقشان قابل اعتماد بوده اند.
بسیاری نیز احتمالاً موافقند که اوج ناامیدی های دوران مدرن آن ها لغو پروژه بسیار امیدوار کننده Kojima به نام Silent Hills و رفتار بعدی با Hideo Kojima پس از آن بود ، یعنی اجازه ندادن به او جهت حضور در گیم اواردز ۲۰۱۵ برای پذیرفتن جایزه خود که عجیب بود. پس از آن آن ها با حذف نام P.T بیشتر از قبل اشتباه کرد و در نهایت لیست خود را از بورس اوراق بهادار نیویورک حذف کردند. این لحظه ای است که برای کونامی افتضاح خواهد ماند و هر چقدر هم که روزی اوضاع را برگردانند ، هرگز آن یکی را جبران نخواهد کرد. با این وجود ، دلایل زیادی وجود دارد که بتوان باور داشت کونامی چنین تلاشی را انجام داده است. خوب یا بد ، علی رغم تمام آسیب هایی که کونامی در سال های اخیر به شهرت خود وارد کرده است ، ممکن است آن ه اقدامات قابل توجهی برای ترمیم آسیب های گفته شده انجام دهند.
چند سال گذشته برای کونامی جالب بوده است. پس از شکست چند لایه در نتیجه مشکلات آن ها با Hideo Kojima ، این شرکت تغییر چشمگیری از سرمایه گذاری بر روی بازی های ویدیویی کلاسیک خود به بازی های غیر مهم دیگر انجام داد و همچنین بخش های تولید خود را به طور کامل بازسازی کرده است و به نظر می رسد به طور کلی کمتر به بازیهای ویدیویی بپردازد. کونامی از سال ۲۰۱۵ تاکنون زمان غیرمعمولی را صرف سرمایه گذاری در سرگرمی های مختلف بازی و مواردی از این دست کرده است ، حتی برخی از آن ها را خرج ساخت نسخه هایی از بازی های قدیمی خود کرده است که بیشتر زخم به نمک طرفداران پاشیده است. چندین استودیوی اصلی بازی های ویدیویی کونامی به طور کامل منحل شده اند ، اما طبق اعلامیه سهامداران آن ها معتقدند که به طور کلی توسعه بازی را کنار نخواهند گذاشت.
بستن چندین استودیوی داخلی و ادغام منابع در حالی که تأکید بر بخشهای کاملاً متفاوتی است ، دشوار است که بتوان آن را به عنوان قدم برداشتن به سمت بازی های ویدیویی به حساب آورد. با این وجود آن ها هنوز هم زیر بار نمی روند که بازی هایی ویدیویی برایشان کم اهمیت شده است. در حقیقت، به نظر می رسد بازی های منتشر شده پس از از دست دادن کوجیما مانند Metal Gear Survive ، Bomberman R و Contra Rouge Corps نشان می دهد که آنها هنوز در صنعت بازی هستند. اما با توجه به اینکه بسیاری از تلاش های اخیر آن ها در چند سال گذشته بسیار کمتر از سطح کیفی مورد انتظار بسیاری بوده است، این باعث شده است که برخی امیدوار باشند کونامی صنعت را ترک کند و IP های خود را به شرکت های دیگری که واقعاً بازی تولید می کنند بفروشد.
البته فروش یک باره ای پی های محبوب و بارزش آن ها تصمیمی هوشمندانه برای شرکتی مانند کونامی نیست حداقل در این مرحله ای که قرار دارد.آنچه که آن ها احتمالاً برنامه ریزی می کنند مجوز دادن به ناشران دیگر برای مدت زمان از پیش تعیین شده است و به تیم های دیگر با توانایی بیشتر اجازه می دهد بازی ها را تولید کند در حالی که کونامی می تواند آرام بنشیند و سود خود را به جیب بزند. با ادامه شایعات در مورد راه اندازی مجدد Silent Hill و Metal Gear و تا حدودی در مورد بازگشت Castlevania که مدتی است غوغا به پا کرده به نظر می رسد که آن ها به دنبال انجام موضوع گفته شده هستند.
علاوه بر این، ما همچنین شاهد بسیاری از گرایش های جدید کونامی به سمت بازی های کلاسیک هستیم هستیم. طی چند سال گذشته چندین مجموعه منتشر شده است که برخی از بهترین عناوین کونامی را به نمایش می گذارند. Castlevania Requiem ، که شامل بهترین بازی های سری یعنی Rondo of Blood و Symphony of the Night ، مجموعه Contra Anniversary Collection است که شامل بیشتر بازی های کنترا کلاسیک و Arcade Classics Collection شامل بسیاری از شوترهای کلاسیک کونامی است.
این مجموعه ها ، اگرچه با کمک افراد M2 به خوبی جمع شده اند ، به راحتی می توانند به عنوان یک پول نقد سریع شناخته شوند اما آن ها همچنین نشانه ای هستند که کونامی می فهمد چه چیزی هنوز در مورد بخش بازی آن ها وجود دارد و اشتهای طرفداران برای بازی هایی نظیر متال گیر و سایلنت هیل را درک خواهد کرد. شاید اگر به روند کونامی در چند سال اخیر نگاه بیندازیم چندان نتوان امیدوار بود اما با توجه به تصمیماتی که اخیرا گرفته اند شاید این کمپانی بالاخره قصد دارد تا دستی به سر و روی بازی های کلاسیک و محبوب خود بیندازد و بتواند بار دیگر آن ها را به سر زبان ها بیندازد. کاری که در گذشته بار ها از این کمپانی دیده ایم.
البته شاید کونامی به خودی خود نتواند این ای پی ها را به بهترین شکل احیا کند و با توجه به استراتژی های اخیرشان شکست های بزرگ تری را تجربه کنند اما شاید راه بهتر این باشد که کونامی حق تولید این ای پی ها را به استودیوها و ناشران بزرگی بدهد که قابل اعتماد باشند و بتوانند این سری های محبوب را بار دیگر به صنعت وارد کنند. در این صورت کونامی نیازی نیست به خود فشاری وارد کند و می تواند سود خود را ببرد و از طرفی ای پی های محبوب خود را احیا کند که با توجه به شایعات اخیر به نظر می رسد که آن ها قصد دارند چنین رویه ای را پیش بگیرند.