شایعات حاکی از آن است که احیای سری ترسناک و محبوب سایلنت هیل به دست سازنده Medium افتاده است اما آیا بلوبرتیم گزینهای مناسب برای احیای Silent Hill است؟
برای کسانی که مدت هاست در انتظار نسخه جدید سایلنت هیل هستند و از شایعات بی اساس خسته شده اند، خبرهای جالبی در راه است. تایید شده است که تیم بلوبر و کونامی به نوعی با یکدیگر قصد همکاری دارند. به گفته کونامی، روابط کاری جدید به طور مبهم به عنوان “توافق نامه همکاری استراتژیک” توصیف شده است و شامل “توسعه مشترک محتوا و تبادل دانش فنی” خواهد بود. که دقیقاً از نظر جزئیات خیلی چیزی را روشن نمی کند اما چند نکته در مورد این مشارکت و اعلام آن برجسته است. با توجه به سابقه بلوبرتیم در ساخت بازی های ترسناک آیا این همکاری به ساخت نسخه جدید ترسناک بقای سایلنت هیل مرتبط است؟ در ادامه با ما باشید.
تیم Bloober به دلیل سابقه طولانی در توسعه بازی در ژانر وحشت شناخته شده است. اگر تا به حال از تجربه کنندگان Blair Witch ، Layers of Fear ، Observer یا The Medium بوده اید، پس یک بازی Bloober Team بازی کرده اید. به نظر می رسد که کونامی بخواهد با آن ها کار کند تا یک ای پی مناسب با آن ها توسعه دهد و آن احتمالا چیزی نیست به جز تپه خاموش مگر این که آن ها به دنبال احیای اقتباس های خود نظیر The Thing یا Saw باشند، اما من فکر می کنم با خیال راحت می توانیم حدس بزنیم که اینطور نیست و آن بازی ها چندان نیازی به احیا ندارند و کمتر کسی حتی اسم آن ها را به یاد دارد.
در مرحله دوم، زمان بندی این قرارداد در نوع خود جالب به نظر می رسد. کونامی شاید اشتباهات زیادی کرده باشد اما می تواند خیلی چیزها را ببیند. مطمئنا، آن ها اخیراً علاقه به سایلنت هیل را دیده اند، بنابراین آیا این فقط یک تصادف است که آن ها این همکاری استراتژیک را با توسعه دهنده ای اعلام می کنند که در چنین زمانی به دلیل بازی های ترسناک خود مشهور است؟. حتی اگر عنوانی که تیم کونامی و Bloober روی آن کار می کنند به خودی خود یک بازی Silent Hill نباشد، مطمئناً این شانس وجود دارد که ثمرات این مشارکت هرچه باشد در نهایت به نوعی به یک بازی Silent Hill کمک کند.
اما این مسئله ما را به سوالی کاملا منطقی می رساند که باید بپرسیم. آیا تیم Bloober برای سایلنت هیل مناسب است؟ اشتباه نکنید، ما در اینجا تنها درباره هر IP ترسناک بقا صحبت نمی کنیم. این Blue Stinger یا Overblood نیست. Silent Hill یک عنوان فوق العاده مهم برای ژانر و صنعت گیمینگ است و نسخه جدید آن عنوانی است که باید در نهایت دقت و کیفیت ساخته شود، خصوصاً با توجه به برخورد نامناسبی که در سال های اخیر با فیلم های بد و لغو شدن پی تی دریافت کرده است.
با سابقه ای که تا ۲۰۱۰ بر می گردد و شامل ۵ بازی ترسناک بسیار مناسب است، تجربه تیم Bloober مطمئناً وجود دارد. حداقل روی کاغذ که این گونه به نظر می رسد. حتی اگر بازی های باکیفیت تیم Bloober هنوز لزوماً به عنوان یک شاهکار ترسناک شناخته نشوند، با ساخت ۵ بازی شایسته در مدت زمان تقریباً کوتاه ۵ سال به نوعی خود را نشان داده اند. این مدت زمانی است که برخی از تیم ها فقط یک بازی تهیه می کنند و در این تیم به وضوح تبحر در ژانر ترس وجود دارد و ثابت کرده اند که آن ها می دانند چگونه این نوع پروژه ها را از زمین و خط پایان خارج کنند.این امید بیشتری به ما به نسبت استودیوی Double Helix می دهد.
استودیویی که علی رغم اینکه هیچ تجربه مشخصی در زمینه ساخت عناوین ترسناک نداشت، کونامی ساخت نسخه ای از سایلنت هیل به نام بازگشت به خانه را به آن سپرد و در نهایت این بازی عنوانی در خور و شایسته نام سایلنت هیل نبود و نتوانست طرفداران و منتقدان را تا حد زیادی راضی کند. تیم بلوبر اما پتانسیل های لازم را دارد. این پتانسیل با عنوان لایه های ترس شروع شد، که کاملاً آزار دهنده و ترسناک بود ، سپس Observer که مسلماً بیشتر یک بازی ماجراجویی مرموز / روانشناختی با عناصر ترسناک بود، و صد البته لایه های ترس ۲، بلر ویچ و مدیوم که مسلما نتایج متفاوتی داشتند، اما مهمتر از همه آن ها در نحوه برخورد با وحشت خود کمی متفاوت بودند و بنابراین طعم های مختلفی از ترس را در بازی هایشان ایجاد کردند.
این برخورد آن ها با المان های مختلف ترس مطمئنا به آن تجربه زیادی داده است و شاید آن ها بتوانند عنوانی را از سایلنت هیل ارائه بدهند که متفاوت از انتظارات باشد و بتواند کیفیتی را ارائه دهد که کسی انتظارش را نخواهد داشت. قطعا در مورد کیفیت نهایی نمی توان نظر داد اما در مورد تفاوت نگاه به آن می توان تقریبا مطمئن بود. البته ، دلایل زیادی نیز وجود دارد که فکر می کنیم تیم بلوبر در حال حاضر انتخاب درستی نیست. در حالی که آن ها با برخی از بازی های ترسناک مناسب را به طرز چشمگیری کارآمد سر و صدا کرده اند، اما هیچ کدام واقعاً دنیا را به آتش نمی کشند.
مسلماً لایه های ترس بهترین کار آن ها در این سبک بود، اما حتی هنوز هم واقعاً شروع به نزدیک شدن به تنش شدید جو یا تسلط داستان در بازی های اولیه سایلنت هیل نمی کند. برای اینکه بلوبر کاری بسازد که بتواند با هر درجه وقارتی در بین آن بازی ها قرار بگیرد، آن ها باید بهترین بازی خود را تا به امروز توسعه دهند. همچنین لازم به ذکر است که در حال حاضر تیم های دیگری نیز وجود دارند که نسبت به هر کاری که تیم بلوبر تاکنون انجام داده است ، بازی های ترسناک برتری را ارائه داده اند.
به عنوان مثال SadSquare Studio ، افرادی که درگیر بازی استثنایی Visage هستند ، بسیار مناسب خواهند بود زیرا آن ها مهارت چشمگیری را برای ترسناک تر شدن جو همانند کاری که سایلنت هیل انجام می داد نشان داده اند و بازی ای مشابه پی تی روانه صنعت کرده اند. بنابراین آن ها به نوعی نیز با این المان ها آشنایی دارند و گزینه خوبی محسوب می شوند.
همچنین افرادی در Creative Assembly حضور دارند، علی رغم اینکه تیمی است که با بازی های استراتژیک خود بسیار مشهور است اما آن ها Alien Isolation را نیز ساختند که یکی از بازی های ترسناک خوب نسل گذشته بود و بعضی نیز آن را یکی از بهترین بازی های ترسناک تاریخ میدانند که البته چندان بعید هم نیست. من همچنین به استودیوی Frictional Games اعتماد خواهم کرد زیرا کارهای آن ها در مورد امنژیا و SOMA چیزی جز عناوین برجسته نبوده است. همچنین استودیوی کوجیما وجود دارد که نیازی به توضیح ندارد. با این انتخاب هایی که وجود دارد می توانم طرفداران را از تعجب کردن به خاطر ساخت نسخه جدید سایلنت هیل توسط بلوبر تیم درک کنم اما باید امیدوار بود که بتوانند بهترین بازی خود را ارائه دهند.
با توجه به گزینه های مختلف می توان دلایل زیادی آورد که چرا بلوبر تیم مناسبت و چرا مناسب ساخت نسخه جدید این سری محبوب نیست. با این حال باید بیاد بیاوریم که چرخش نگاه کوجیما به این سری باعث خلق پی تی شد و شاید وقت آن رسیده که بلوبرتیم با نگاهی متفاوت به این سری عنوانی باکیفیت تولید کند. چرخش نگاهی که در عناوین گذشته آن ها به وفور مشاهده شده است.