جدیدترین اثر انحصاری اینسامنیاک گیمز برروی پلی استیشین ۵، نسخه جدیدی از سری رچت و کلنک است که بهتر از همیشه به نظر می رسد. با اعوجاج و بررسی بازی Ratchet and Clank: Rift Apart همراه باشید.
Rift Apart، لومباکس و ربات قابل اعتمادش را این بار با یگ چرخش میان بعدی در میان سفر کهکشانی دیگری قرار می دهد. بعد از سقوط دکتر Nefarious به رژه Megalopolis که به افتخار Ratchet and Clank انجام شد و تار و پود فضا و زمان را با Dimensionator پاره کرد، همه چیز به سرعت شروع به تغییر کرد. Ratchet و Clank از هم جدا شده اند و هر دو به ابعادی پرتاب می شوند که نسخه ای از Nefarious دیگر احمق بی سر و کله ای نیست که همه ما او را می شناسیم، بلکه یک امپراتور استبدادی است که حتی با وجود مقاومت در برابر یک تعداد انگشت شماری از افراد که یکی از آن ها یک لومباکس زن به نام ریوت، همتایی مشابه رچت است، دارد بر کهکشان حکومت می کند.
ریفت اپارت یک داستان عالی را روایت می کند. سبکی شاد را به روشی که از یک بازی Ratchet انتظار دارید و با شخصیت های جذاب، شوخ طبعی و جهانی جذاب دائما به شما در طول بازی داده خواهد شد. این غیرقابل پیش بینی ترین داستانی نیست که دیده اید، اما به زبان جهانی از دوستی، عشق و هرگز تسلیم شدن صحبت می کند. تمام این نقاط قوت به طور ثابت درخشان تر می شوند. در همین حال یک سری استر اگ و ابعاد دنیایی متناوب جدید جایگزین دنیای آشنا یا شخصیت های شناخته شده ای می شوند که برای کسانی که مدت زیادی این سری را دنبال کرده اند جذاب تر خواهد شد.
می توان گفت این بازی Rivet است. این بدان معنا نیست که Ratchet به حاشیه رانده شده است بلکه نیمی از این بازی هنوز متعلق به او است و در Rift Apart یک قوس عالی دارد. اما ریوت در اینجا کاملاً برجسته است. او به اندازه کافی خنده دار، شوخ ، و لذت بخش است و دیدن تعاملات خود با شخصیت های دیگر به ویژه با Clank در طول داستان یک لذت مطلق است. او همچنین به لطف طراحی شخصیت منحصر به فرد و یکپارچه خود، از زیبایی ظاهری برخوردار است و توسط جنیفر هیل با استعداد فوقالعاده ابراز صدا می شود، به این معنی که در مجموع، او هر زمان که روی صفحه است، لذت دو چندانی به شما خواهد داد و هر لحظه منتظر هستید تا به بخش های او برگردید.
شخصیت های منحصر به فرد Rivet و Ratchet بسیار خوب با یکدیگر تعامل می کنند، بنابراین کمی ناامید کننده است که از نظر گیم پلی، کم و بیش یکسان هستند. پیشرفت ها، سلاح ها، به روزرسانی ها، کالاهای قابل جمعآوری، مجموعه های حرکتی و موارد دیگر همه در Ratchet و Rivet مشابه هستند، به این معنی که تا آنجا که به گیم پلی مربوط می شود هیچ چیز دیگری برای جداسازی این دو وجود ندارد. جابجایی بین دو شخصیت صرفاً برای اهداف روایی انجام می شود. این اختلافات بسیار خوب اجرا می شوند، اما من آرزو می کردم هر دو شخصیت دارای حرکات یا سلاح هایی باشند که مخصوص آن ها باشد تا آن ها را از یکدیگر جدا کند.
بازی به عنوان Ratchet و Rivet هنوز هم یک هیجان مطلق است و این برای هر کسی که قبلاً یک بازی Ratchet and Clank بازی کرده است تعجب آور نیست. انتخاب سلاح قلب و روح هر بازی Ratchet است و Rift Apart در این بخش نیز عالی عمل کرده است. تقریبا بیست سلاح برای باز کردن و استفاده در طول بازی وجود دارد و این ممکن است متنوع ترین و جالب ترین Arsenal اسلحه های موجود در Ratchet and Clank باشد.
هر سلاح به شیوه خود جذاب است و در نبرد همگی شان مفید هستند. آن چه آن ها را نیز بهتر می کند بهرهگیری از ویژگی های کنترلر دوال سنس است که بسیار جذاب کار شده است. به صورت معمول Rift Apart می تواند در هر زمان تعداد زیادی دشمن را به سمت شما بیاندازد، کسانی که در گروه های متشکل از انواع مختلف دشمنان به سمت شما می آیند که به طرز متفاوتی حرکت می کنند و حملات منحصر به فردی دارند. پیمایش در فضاها، تغییر مداوم تاکتیک ها در حین پرواز و استفاده هوشمندانه از آرسنال خود کاملاً عالی به نظر می رسد و باعث می شود هر برخورد هیجان انگیز رزمی مانند یک هجوم آدرنالین و هر پیروزی مانند یک هجوم دوپامین احساس شود.
این تعادل کامل بین چالش و سرگرمکنندگی برقرار است. در اینجا بیش از چند مورد مبارزه با باس فایت وجود دارد که به طور مناسب برخوردهای پر مخاطره و دارای آدرنالین هستند که شما را با استفاده کامل از اسلحه های خود به چالش می کشد. موردی که اما در بازی عالی کار نشده پلتفرمینگ آن است که برای یک بازی از این سری ناامید کننده است. حرکات مختلفی در بازی وجود دارد اما به اندازه کافی خوب کار نشده اند و به پتانسیل خود دست نیافته اند.
Rift Apart همچنین به دلیل ارطش تکرار بالای آن شایسته اعتبار است. مبارزات اصلی تقریباً پانزده ساعت طول می کشد (هرچند اگر بخواهید بازی را به صورت کامل را طی کنید می تواند به حدود بیست ساعت برسد)، اما در اینجا بیش از اندازه کافی محتوا وجود دارد که شما را تشویق کند تا فراتر از آن بازی کنید. باز کردن سلاح ها و به روزرسانی کامل سلاح ها، تکمیل چالش های موجود، حالت Challenge پس از بازی (که اساساً New Game Plus است) و موارد دیگر وجود دارند که هر کدام جذاب هستند.
چیز دیگری که شایسته تقدیر گسترده است، گرافیک این عنوان است. رنگ های پر جنب و جوش، شخصیت های عالی و طراحی های دشمنان و محیط های زیبا و متنوع استعداد بی نظیر هنرمندان Insomniac را به طور کلی نشان می دهد. انبوهی از جزئیات بسیار کوچک، انیمیشن های باورنکردنی و شکوفایی های خنده دار و جذاب، شخصیت بصری بازی را بیشتر جذاب می کند. در همین حال ، Rift Apart همچنین از سختافزار PS5 برای ارائه یک شاهکار فنی مناسب استفاده می کند. اغراق نیست اگر بگوییم این یکی از بهترین بازی های کنسولی است که تاکنون ساخته شده است. در مجموع، Rift Apart ویترین بسیار خوبی از توانایی های PS5 است.