در این مقاله به بررسی بازی Oddworld: Soulstorm خواهیم پرداخت. بازی جدید کمپانی Oddworld Inhabitants در سبک پلتفرمر که به تازگی منتشر شده است.
با توجه به اینکه پیش فرض داستانی بازی Oddworld: Soulstorm در ابتدای امر ساده به نظر می رسد، اما در واقع سیستم ها و مکانیک های گیم پلی است که تاثیرگذار ظاهر می شود. در گیم پلی بازی شاهد بخش پلتفرمر هستیم که هسته اصلی بازی را تشکیل می دهید، بخش مخفی کاری وجود دارد که با قابلیت های مختلف دفاعی و تهاجمی تقویت می شود، چچالش های مختلفی در سرتاسر بازی قرار داده شده است و صد البته شاهد یک سیستم ساخت و ساز هستیم که با توجه به این که در سال ۲۰۲۱ میلادی قرار داریم دیگر چیز عجیبی به حساب نمی آید.
این مکانیک های مختلف باید باعث آرامش شما شوند اما این عنوان، در این راستا به آرامی قابلیت های مختلف را به شما نشان می دهد تا بتوانید قبل از این که با چالش های مختلف سروکله بزنید و نتوانید از پس آن ها برآیید، به خوبی با این قابلیت ها آشنا شده و مهارتی نسبی کسب نمایید. هنگامی که صحبت از مکانیک های بازی می شود می توان گفت که Oddworld تقریبا توانسته از پس تمام کارهایی که قصد آن را داشته بربیاید و تجربه ای خوب را تقدیم مخاطبان کند.
البته در این راه مشکلاتی نیز وجود دارد. برخی از آن ها عمدی است مانند حماقت مطلق Mudokons که وظیفه نجات آن ها را دارید. مدیریت امنیت آن ها در فقدان غریزه خود می تواند جایی باشد که بسیاری از چالش های بازی اغلب از آن ناشی می شود. از طرف دیگر، مواردی وجود دارد که کاملاً ناخواسته هستند، مانند سیستم کرفتینگ که غیرضرروی به نظر می رسد و روند بازی را کند کرده و باعث می شود پیوستگی روند بازی بهم بخورد که باعث ناخوشایندی خواهد شد.
همچنین ممکن است بدون هیچ تقصیری از سمت خودتان، یک پیشروی عالی در یک مرحله را از دست بدهید زیرا مودوکون ها به معنای واقعی کلمه احمقانه ترین موجوداتی هستند که تاریخ را تصرف کرده اند (چه در داستان های فانتزی و چه در واقعیت)، یا ممکن است مجبور شوید اغلب در سناریوهای اکشن و مخفی کاری به کمک آنها اعتماد کنید که در این صورت بازهم باید شانس بیاورید.
صادقانه بگویم، من تحت تأثیر تسلط بر طراحی مکانیکی و توانایی زیادی که Soulstorm به طور مداوم از خود نشان می دهد، قرار گرفته ام و همین سطح تسلط آن است که به آن اجازه می دهد از سختی خرد کننده ای که مجموعه برای آن شناخته شده است، خلاص شود زیرا هر چقدر هم که باشد بارها که مرحله را دوباره شروع می کنید، در واقع هرگز احساس ناعادلانه بودن آن نمی کنید. شکست های مکرر فقط مجازات های خوبی را برای بی حوصلگی خود، یا عدم درک همه عناصر در یک سناریوی مرحله است و باعث می شود در دورهای بعد بهتر تمرکز داشته باشید.
Soulstorm در نهایت یکی از آن بازی های نادر است که حتی در صورت عدم موفقیت، در نهایت به آن بازمی گردید زیرا فقط یک تلاش دیگر و این بار خواهید دانست که چگونه می توانید از کنار همه چالش ها بگذرید با این که دشمنان زیادی راه را برای شما بسته اند. این بازی نمایشی از مردن و دوباره امتحان کردن است که در این جا به بالاترین حد خود رسیده است. با تشکر از SSD، زمان بارگیری بین هر بار بازی دیگر عاملی نخواهد بود که شما را از تجربه دوباره باز دارد و با خیال راحت می توانید هرچقدر که می خواهید به تلاش خود ادامه دهید.
سیستم چک پوینت و ذخیره بسیار خوب بازی، که پس از هر برخورد با آن باعث صرفه جویی در زمان شما نیزمی شود، به خوبی اجرا شده است به این معنی که مرگ، شما را به هیچ وجه عقب نمی اندازد. شما فقط باید یک چک پوینت را از همان ابتدا تکرار کنید مگر اینکه این بار به دانش اشتباهات و چگونگی جلوگیری از آن مسلح شده باشید. این سیستم واقعاً شگفت انگیز است. این قطعاً یکی از کاربردهای مورد علاقه من در چک پوینت های درون بازی است ،زیرا به طور همزمان با بسیاری از سیستم های دیگر و پیشرفت ذاتی بازیکن و چالش های مختلف هماهنگ شده است که در واقع احساس عادلانه ای دارد.
البته که بازهم مشکل هوش مصنوعی موکدون ها در مواقعی شما را ناامید می کند زیرا این مشکلات تقصیر شما نیست. از طرف دیگر گلیج ها، باگ ها و مشکلات فنی که با آن روبرو می شوید نیز در مواقعی باعث می شود تا بازی را کنار بگذارید و حس ناخوشایندی به شما دست بدهد. هرچند بازی هم اکنون به روز رسانی دریافت کرده که بسیاری از این مشلات فنی تاحدی برطرف شده اند.
Soulstorm به معنای واقعی کلمه کاملاً بکر طراحی شده است و با تمام عناصر مختلف خود به گونه ای کار می کند که تعداد بسیار کمی از بازی های دیگر موجود در بازار می توانند به آن افتخار کنند. با این حال یک سیستم کرفتینگ غیر ضروری را ایجاد می کند و نمی تواند آن را به خوبی با سیستم چک پوینت بازی هماهنگ کند و بیش از حد لازم سرنوشت بازیکن را به دست موجودات بی مغز درون بازی می سپارد و در نهایت با گرافیک فنی نه چندان عالی باعث می شود بازی در حد یک عنوان نسبتا خوب باقی بماند.
یکی از چیزهای مهمی که باعث می شود با وجود مشکلات سیستم های گیم پلی بازی و باگ های فنی ( که البته زیاد هم نیستند) از بازی ناامید نشوید قطعا داستان و روایت زیبای آن است. Oddworld یک پیش فرض کاملاً غنی و کاملاً تحقق یافته است و Soulstorm بیش از هر بازی دیگری که در گذشته به آن پرداخت است به آن می پردازد. با برخی از کمدی های ناراحتکننده، برخی اظهارنظرهای کاملاً نامشخص در مورد جنگ طبقاتی، محیط زیست گرایی، سرمایه داری و برخی از شخصیت های جذاب که برخی از آن ها صداگذاری باشکوهی دارند، باعث می شود پایبندی به این عنوان ارزش آن را داشته باشد.
این موضوعات گفتنشان باعث دلسری است اما همچنین به طور غیرمستقیم گاهی اوقات به ناامیدی شما از بازی کمک می کنند زیرا این عنوان پایان های مختلفی دارد و آنها به تعداد زیادی از Mudokons که شما می توانید نجات دهید گره خورده اند. همانطور که احتمالا فکر می کنید تصور مشکلات هوش مصنوعی آن ها در این مسیر چیزی است که احتمالا هر دفعه شما را عصبانی می کنید و چالش هایی دارد که احتمالا از پایان دوم آن بگذرید. خوشبختانه، پایان خوب و بهترین پایان بازی خیلی متفاوت نیستند، بنابراین شما می توانید با ملایمت از مورد دوم بگذرید و به ویدئوهای آماده شده توسط دیگران ارجاع کنید.
جهان بازی و داستان آن به خوبی روایت می شود و همان طور که ذکر شد صداپیشگی کاراکترهای بازی عالی انجام شده و به صورت کلی در بخش هنری و موسیقی شاهد کیفیت خوبی هستیم. موسیقی های باکیفیتی که با روند بازی هماهنگ هستند و بازی را لذت بخش تر کرده اند. در این بخش البته سنگینی بار کیفی بخش صوتی بازی بر عهده صداگذاری کاراکترها است.
در نهایت در بررسی بازی Oddworld: Soulstorm می توان گفت شاهد عنوانی جذاب و باکیفیت هستیم که با المان های کلاسیک خود به بهترین نسخه مجموعه تبدیل شده است. در این میان مشکلاتی نظیر هوش مصنوعی موجودات بازی، باگ ها و برخی از سیستم های گیم پلی باعث شده تا از یک تجربه عالی فاصله بگیرد اما برای طرفداران سری همچنان یک جربه لذت بخش است و برای طرفداران پلتفرمر نیز پیشنهاد می شود.