بازی BloodBorne یکی از بهترین عناوین نسل هشتم صنعت بازیهای ویدئویی محسوب میشود. ساخته تاریک استودیو فرام سافتور که به صورت انحصاری برروی پلیاستیشن ۴ عرضه شد و توانست به یکی از برترین انحصاریهای تاریخ پلیاستیشن تبدیل شود. حال در ادامه به این موضوع خواهیم پرداخت که چرا BloodBorne به آپدیت نسل نهمی نیاز دارد؟
سونی در بخش های مختلفی در حال کار بر روی کنسول جدید خود یعنی پلی استیشن ۵ بوده است. یکی از مواردی که سونی در این نسل به خوبی به آن پرداخته پشتیبانی از بازی های کنسول قبلی است. عناوینی که به طرز قابل توجهی برروی PS5 بهتر اجرا می شوند حتی اگر آپدیت نسل نهمی دریافت نکنند. بازی هایی مانند Days Gone ، God of War و Ghost of Tsushima همگی از نظر نرخ فریم، وضوح تصویر و حتی گاهی اوقات بهتر از آن با به روزرسانی بافت ها، نورپردازی و جلوه های دیگر در PS5 بهتر عمل می کنند.
بازی اسپایدرمن نیز با ویژگی رهگیری پرتو زیباتر از همیشه به نظر می رسد. با این حال عنوانی وجود دارد که مدت ها در خفا به سر می برد و به آن توجهی نمی شود و این بازی بلادبورن است. عنوانی که لایق دریافت یک آپدیت در نسل جدید است از آن جائی که نسخه اصلی مشکلات فنی ریزی داشت. با توجه به اینکه سونی در حال حاضر نسبت به انتقال بازی های خود به رایانه های شخصی و بهبود آنها برای PS5 کاملاً باتجربه است، به نظر شما این اتفاق برای بلابورن خواهد افتاد؟
خوشبختانه به نظر می رسد از دوحالت خارج نیست. بلادبورن یا برروی پی سی منتشر می شود یا آپدین نسل نهمی دریافت می کند. سوالی که اینجا مطرح است به زمان عرضه آن مربوط می شود. بدیهی است که یک بازسازی کامل و یا رمیستر Bloodborne به سبک استودیو Blue point واقعاً لازم نیست اما سازندگان بازی حداقل می توانند قفل فریم ریت را باز کنند و فکر می کنم اکثر بازیکنان از این کار راضی خواهند بود. اما همانطور که جیم رایان در اوایل سال جاری در مصاحبه با مجله GQ تأیید کرد، سونی در حال کار بر روی عرضه بازی های خود نظیر God of War برروی پی سی است.
با تمام زمان و تلاش هایی که عرضه این پورت ها خواهد گرفت طبیعتا آپدیت بلادبورن در اولویت های بعدی قرار می گیرد. اما چه مانعی در مقابل یک به روزرسانی رایگان با هدف باز کردن فریم ریت بازی وجود دارد؟ همچنین منصفانه است که فرض کنیم FromSoftware احتمالاً در حال حاضر روی موارد دیگری نیز کار می کند (Elden Ring)، بنابراین انتشار یک پچ برای بازی که چندین سال قبل منتشر کرده اند، ممکن است در حال حاضر خیلی در لیست اولویت های آن ها نباشد. شایعات سال گذشته در مورد نسخه پی سی این بازی را هم نباید فراموش کرد که ممکن است تاثیر گذار باشد.
شاید آن ها نیز نمی خواهند با انتشار یک به روزرسانی به نوعی توجه افراد را از نسخه رایانه های شخصی پرت کنند. شاید این دیدگاه اندکی گیج کننده به نظر برسد اما امکان آن وجود دارد. اگر این گونه باشد پس آن ها منتظرند تا پورت پی سی آماده عرضه شود که آن را ارزیابی کنند. سپس بازی را برای پلی استیشن ۵ بهینهسازی کنند.
به نظر شخصی من اگر آن ها بخواهند یکی از این دوراه را انتخاب کنند قطعا عرضه اولیه پچ پلی استیشن ۵ بهتر خواهد بود از آن جایی که اکثر طرفداران این بازی به نوعی کنسول باز هستند اما شاید سونی از زاویه ای دیگر به مسئله نگاه می کند و شاید از بین نبردن ذوق طرفدارانی که قصد اجرای بازی را در بهترین حالت در پی سی دارند، نکته مهمی برای سونی در طولانی مدت باشد.
همچنین در مورد خرید استودیو بلوپوینت و یا ادغام آن سوالاتی وجود دارد و شاید آن ها منتظر این قراداد هستند تا بلادبورن را به آن ها بسپارند. افرادی که به تازگی بازی دیگری از همین استودیو یعنی دیمون سولز را به بهترین شکل بازسازی کردند. منطقی ترین نظریه من این است که سونی منتظر است نسخه PS5 بازی Bloodborne را عرضه کند و فروش خوبی را تجربه کند. این نسخه مطمئناً دارای وضوح تصویر 4k و نرخ فریم ۶۰ یا حداقل چیزی نزدیک به این مشخصات خواهد بود و قطعاً بیشتر شبیه یک بازی واقعی PS5 خواهد بود در مقایسه با یک بازی PS4 بهینه شده که فقط در PS5 بهتر اجرا می شود.
حتی اگر نسخه دومی برای بازی در دستور ساخت قرار گرفته باشد، داشتن مجموعه ای به مثابه آن چه با Beyond: Two Souls و Heavy Rain دیدیم، می تواند برای بازیکنانی که در آینده قصد تجربه آن را دارند جذاب باشد. در نهایت فرقی نمی کند که چه برنامه ای سونی برای بازی ریخته باشد؛ عرضه نسخه نسل نهمی این عنوان اجتناب ناپذیر است.