در این مقاله نگاهی به بازی جدید و روگ لایت استودیو Housemarque و تمام نکاتی که باید بدانید، خواهیم انداخت. با اعوجاج و پیش نمایش بازی Returnal همراه باشید.
۵ ماهی است که از عرضه کنسول پلی استیشن ۵ می گذرد. بعد از این همه هیاهو که با انتشار انحصاری های بزرگی مانند Demon’s Souls ، Astro’s Playroom و Marvel’s Spider-Man: Miles Morales در صنعت ویدئوگیم ایجاد شد، همه منتظر هیجان بعدی هستند. مسلماً عناوین بزرگ زیادی از جمله Resident Evil Village و Deathloop در دسترس هستند. اما نکته خاصی در مورد Returnal وجود دارد. Returnal توسط Housemarque توسعه یافته و یک عنوان تیراندازی سوم شخص روگ لایت است که در تاریخ ۳۰ آوریل (جمعه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۰) به صورت انحصاری منتشر می شود. این بازی از قبل گلد شده است، به این معنی که کم و بیش آماده انتشار است. سوال اصلی این جا است که چرا شما باید برای Returnal یا حداقل برای آنچه که آن ارائه می دهد هیجان زده باشید؟
ابتدا در مورد داستان صحبت می کنیم. داستان روایتگری فردی به نام Selene است که در سیاره ای بیگانه با نام Atropos (یکی از سه سرنوشت در اساطیر یونان است و به معنای “غیرقابل تغییر”) سقوط می کند. سلین در حالی که در سراسر سیاره کاوش می کند، کشف گیاهان و جانوران مختلف آن را آغاز می کند و دومی خیلی سریع به او حمله می کند. با این حال، او همچنین با خود یا جسد خود روبرو می شود. پس از مرگ، به جای این که از بین برود، او خود را در آتروپوس می یابد. چرا او نمی تواند بمیرد؟ چرا آتروپوس تغییر کرده است، چرا ویرانه های کویری با مناظر برفی و سایر موارد عجیب جایگزین شده اند؟
از همان ابتدا، یک فضای پر از رمز و راز وجود دارد. چیزی که معمولاً در بازی های Housemarque نمی بینید. این استودیو همیشه به خاطر بازی های آرکید shoot ’em up خود شناخته می شود که Returnal اولین تلاش آن ها برای ارائه یک داستان پیچیده است. آنچه در فضاسازی بازی بسیار هیجان انگیز است، این است که شما چگونه بدون هیچ تأخیری، مستقیماً به داخل اتمسفر آن می روید و در مورد سیاره در کنار سلین می آموزید. هنگام کاوش در Atropos، با گزارش های صوتی و المان های دیگر روبرو می شوید تا آنچه را که در سیاره اتفاق می افتد متوجه شوید. وقایع روایی به طور تصادفی ظاهر می شوند، مانند خانه ای که سلن به آن متصل است اما بدون تکرار چندین باره بازی، تصویر کاملی را از آن بدست نمی آورید.
گرچه ممکن است کسانی که به دنبال یک روایت سنتی تک نفره هستند، این مسئله را جالب ندانند اما این یکی از آن عناصر داستان گویی است که هادس را به چنین بازی موفقی تبدیل کرده است. اگر گیم پلی عنوان rogue-lite به اندازه کافی درگیر کننده باشد، پس این امر من را وادار می کند تا چالش های بیشتری را دنبال کنم یا موارد بیشتری را باز کنم اما در پایان هنوز به یک داستان درگیرکننده نیاز دارم که ادامه پیش نمایش بازی Returnal بیشتر به آن خواهیم پرداخت.
در مورد Returnal، در حال حاضر سوالات زیادی وجود دارد که من مشتاقانه می توانم دوست دارم پاسخ آن ها را پیدا کنم. گذشته سلین، دلایل او برای پیوستن به ASTRA، حقیقت پشت Atropos ، نژاد بیگانه ای که قبلا در آنجا مستقر شده است، چه اتفاقاتی افتاده تا Atropos به چنین تغییراتی بیفتدو چرخه مرگ و زندگی را نشان دهد؟ آیا سلین راه خود را برای خروج از سیاره پیدا خواهد کرد یا سرانجام در آنجا خواهد مرد؟ این واقعیت که هر کدام از این ها و جواب هایشان، رمز و راز خاص خود را دارند، فریبنده و در نوع خود جالب است. هیچ شخصیت دیگری تاکنون دیده نشده است اما نشانه هایی از تعامل سلین با نسخه های دیگر خودش وجود دارد (که به راحتی در بخش چند نفره بازی پتانسیل استفاده دارد). چگونه این موضوع در ساختار روایی بزرگتر جای می گیرد؟ آیا این سیاره فقط یک آزمایش غول پیکر در سفر در زمان و جهان موازی است؟ همان طور که خواندید، احتمالات دراین داستان بسیار هیجان انگیز است.
از نظر گیم پلی، واقعاً دشوار است که بدون تجربه آن بتوان گفت که Returnal چقدر احساس خوبی خواهد داشت. شما می توانید از کارهای دیگر Housemarque مانند RESOGUN و Nex Machina به عنوان مثال استفاده کنید اما این نوع بازی در نهایت متفاوت است. در بازی به جز حرکات سریع و سناریوهای جذاب جا خالی دادن، می توانید کاتانا را بیرون بیاورید تا از نزدیک دشمنان را برش دهید. یک مکانیک Active Recharge برای اسلحه وجود دارد و با ریلود مجدد به موقع و مناسب، یک آسیب اضافی را برای سلاح شما ایجاد می کند. بدون آسیب دیدن به اندازه کافی دشمنان را بکشید تا سطح آدرنالین بالا رود که باعث ایجاد قدرت بیشتر و افزایش صدمات سلاح شما می شود. از نظر مکانیک روگ لایت ، به نظر می رسد که Returnal بسیاری از المان های ظریف ژانر را به همراه معرفی پیچش های جدید جذاب ترکیب کرده است.
۱۰ سلاح پیش فرض با بیش از ۹۰ ویژگی سلاح (هر یک دارای سه سطح) وجود دارد که انواع مختلف سلاح را در هر مرحله تولید می کند. بنابراین اگرچه ممکن است Spitmaw Blaster را به عنوان یک تفنگ شاتگان متوسطاستفاده کنید، اما می توان آن را برای ایجاد شلیک های منفجره ارتقا داد. حالت شلیک جایگزین نیز در هر سلاح موجود است، که روشهای جالب تری را برای نابودی دشمنان ارائه می دهد و حتی می توانید پس از کشتن دشمنان، توانایی اضافی را باز کنید. برای جذاب تر کردن این مسئله، سلین می تواند همیشه یک اسلحه به همراه داشته باشد، بنابراین بسته به نیاز خود ممکن است شما ترغیب به تغییر اسلحه شوید.
همچنین موارد مختلف و مزایای دیگری وجود دارد که می تواند به شما در گیم پلی کمک کند. شاید شما بیلدی را می خواهید که سلامت شما را با هر بار ضربه از راه نزدیک به دشمنان کشته شد بازگرداند و مواد مصرفی سینتیک سایفون می تواند در این امر کمک کند. انگلهایی وجود دارند که می توانند فوایدی را به همراه داشته باشند، اما در عین حال شرایط خاص خود را دارند، مانند بازسازی سلامتی در صورت کم شدن نوار آن که باعث افزایش خسارت وارده به شما و یا با ایجاد اسیدهای دشمنان کشته شده به شما آسیب می رساند. اگر تعداد معقولی از Obolites دارید، می توانید برای فعال کردن یک چک پوینت هزینه کنید. با این کار می توانید ایتم های فعلی خود را در حالت مرگ نگه دارید و در عین حال وسیله ای برای ادامه پیشرفت در بازی فراهم کنید. همچنین برای پیشرفت به مرحله بعدی لزوماً لازم نیست که باس فایت یک زیست بوم را شکست دهید و می توانید سریع بین این مناطق از ویژگی فست تراول استفاده کنید. توسعه دهنده به ارزش تکرار بالا و کاوش های مختلف برای رونمایی واقعی از داستان و آنچه در Atropos می گذرد که مورد نیاز است، اشاره کرده است.
در انتهای مطلب پیش نمایش بازی Returnal باز هم به سوالات جالبی بر می خوریم. اگر بازیکن موفق شود همه زیست بوم ها را بدون مرگ پاکسازی کند، چه می شود؟ آیا سناریویی وجود دارد که سلین را وادار به مرگ و بیدار شدن دوباره در این سیاره کند؟ این قضیه چگونه دنیای بازی را تغییر می دهد و داستان را پیشرفت می دهد؟ مقیاس بازی تعریف نشده باقی می ماند و یک بار دیگر شما را مجبور به بازگشت به بازی و درک بیشتر آن می کند. به نظر من این یکی از مواردی است که باعث می شود یک بازی عالی حتی بهتر شود. Returnal چیز منحصر به فردی در این سبک دارد. چیزی که احساس آن با عناوین دیگر قبل از آن متفاوت است. چه بخواهید آن را بخرید و چه فقط منتظر باشید تا ببینید عملکرد آن در بررسی ها و یا فروش چیست، بازی قطعاً ارزش این را دارد که آن را دنبال کنید.
[dideo id=”v/yt/7tO6sq3gJyI/”]