در این مقاله به انتظاراتی که از بازی Project 007 داریم، خواهیم پرداخت. بازی جدید استودیو IO Interactive که جیمز باند محبوب را به عنوان شخصیت اصلی در خود جای داده است. با اعوجاج همراه باشید.
انتخاب فردی مناسب برای ایفای نقش جیمز باند
اگر از زمان انتشار اولین فیلم جیمز باند تاکنون، این سری یک چیز به ما آموخته باشد قطعا آن انتخاب فردی مناسب برای اجرای این شخصیت محبوب است. انتخاب شخص مناسب قطعا مهمترین چیز درانتشار هر داستان جدیدی از باند است. استودیو سازنده بازی، تایید کرده که نسخه آنها از باند کاملا اریجینال خواهد بود و شبیه هیچ یک از نسخههایی که در طی این سالها برروی پرده سینما دیدهایم نخواهد بود. قطعا استودیو سازنده در جریان است که انتخاب فردی برای ایفای نقش جیمز باند از مهمترین کارهایی که باید انجام دهند و بدون یک جیمز باند باابهت، بازی شکست خواهد خورد.
گیم پلی بهبود یافته
در طی سالها IO Interactive به لطف سری موفق هیتمن توانست نامی برای خود به عنوان یکی از بهترین سازندگان بازیهای مخفی کاری دست و پا کند. در حالی که با توجه به ماهیت جاسوسی شخصیت جیمز باند، مخفی کاری بخش مهمی از گیم پلی بازی خواهد بود، اکشن بازی نیز مهم خواهد بود. از آن جائی که اکشن سری فیلمهای باند همواره جذاب بوده است، استودیو باید در نظر داشته باشد که بتواند تعادلی مناسب در این دو بخش برقرار کند.
این که استودیو بتواند بخش مخفی کاری را عالی ارائه دهد، موردی است که چندان شکی به آن نمیتوان داشت اما زمانی که به اکشن میرسیم، اوضاع چندان عالی نیست. هر چند اکشن سری هیتمن طوری طراحی شده تا شما را مجبور به مخفی کاری به عنوان هسته اصلی بازی کند اما در رابطه با جیمز باند اوضاع فرق میکند. انجام حرکات سریع، سیستم تیراندازی باکیفیت و مبارزات نزدیک نرم و روان از مواردی است که برای گیم پلی Project 007 حیاتی به نظر میرسند. البته بخش مخفی کاری نیز نیازمند تغییراتی نظیر واقعی ترشدن است که باید بیشتر شبیه سری بازیهای متال گیر و اسپلینتر سل باشد.
از دیگر انتظاراتی که از بازی Project 007 داریم، به بازگذاشتن دست بازیکنان برای انجام مراحل به شیوه خاض خود بر میگردد. نقطه قوت سری هیتمن به مراحل مخفیکاری از پیش نگارش شده نیست بلکه به آزادی عملی برمیگردد که بازی با المانهای مختلف در اختیار مخاطب قرار میدهد. هرچند این دو شخصیت تفاوتهای زیادی دارند اما لازم است تا استودیوی سازنده بار دیگر از خلاقیت خود استفاده کند و راههای مختلفی را برای پیشبرد مراحل به بازیکنان تحویل دهد.
گجتها یکی دیگر از مواردی است که میتواند کمک زیادی به جذابیت بازی کند. استفاده از گجتهای متنوع در دنیایی که به بازیکنان آزادی زیادی که در اندکی قبل در مورد آن صحبت کردیم بدهد، تجربهای مشابه بازی Dishonored خواهد بود که در آن به جای قابلیتهای فراطبیعی، بازیکن از تکنولوژیهای پیشرفته استفاده خواهد کرد. شخصی سازی اسلحهها و… نیز همیشه بخشی از شخصیت جیمز باند بوده و چه بهتر که حالا به المانی در گیم پلی بازی تبدیل شود. شخصیسازی اصلحه نیاز نیست بخش عمیقی از بازی شود اما بهرهگیری از آن در گیم پلی در حد معقول میتواند جذابیت زیادی به این عنوان بدهد.
داستانسرایی جذاب و گیرا
در انتهای انتظاراتی که از بازی Project 007 داریم به داستانسرایی میرسیم. در حالی که همیشه گیمپلی مخفیکاری بازیهای استودیو IO Interactive در کیفیت عالی قرار داشتهاند، این عناوین از داستانی جذاب با روایتی گیرا بهرهمند نبودهاند. نه این که داستان سری بازیهای هیتمن کیفیت خوبی نداشته بلکه این استودیو باید برای بازی جیمز باند بهتر از اینها عمل کند و داستانی چندلایه و بهتر ارائه دهد. شخصیتهای فراموش نشدنی به خصوص در بخش شرورها و لحظات داستانی جذاب از المانهای داستانی جیمز باند بودهاند و Project 007 به آن نیاز دارد.
صحنههای انفجار و اکشن بلاکباستری نیز از ستونهای اصلی فیلمهای باند است. در سری هیتمن به ندرت شاهد این صحنهها بودیم اما قطعا سکانسهایی نظیر تعقیب و گریز ماشینی از مواردی است که طرفداران این شخصیت از آن لذت زیادی خواهند برد.
بازیهای ویدئویی همیشه از لحاظ اقتباس از سینما و ادبیات عالی عمل نکردهاند. خوشبختانه در چند سال گذشته با عرضه بازیهایی نظیر اسپایدرمن سونی و سری آرکام از برادران وارنر شاهد اقتباسهای خوب و جذابی بودهایم. قطعا عامل اصلی موفقیت این بازیها احترام به منبع اقتباس و پایبندی به آن بوده است. آنها متوجه شدهاند که چه المانهایی آن شخصیتها را جذاب کرده است و در عین حال با اضافه کردن خلاقیتهای خودشان بدون ضربه زدن به جوهره شخصیت، به بازیهای جذابی تبدیل شدهاند. بازی Project 007 باید تلاش کند تا تعادلی جذاب میان این دو ایجاد کند.