بازی جدید استودیو هیزلایت (Hazelight)، سازنده بازی متفاوت و بحث برانگیز A Way Out، در نزدیکی زمان انتشار قرار دارد. پس با اعوجاج همراه باشید تا در این مقاله به ۱۰ نکته مهم درباره بازی It Takes Two که باید بدانید، بپردازیم.
اولین اثر استودیو هیزلایت با نام A Way Out شاید اثر بینقصی نبود اما قطعا تجربه کاملا جدید و متفاوتی در صنعت بازیهای ویدئویی محسوب میشود. عنوانی با مکانیزمهای کوآپ جذاب با روایت داستانی گیرا که کمتر بازی را مشابه آن میتوان پیدا کرد. با توجه به موفقیت نسبتا خوب این اثر، استودیو سازنده قصد دارد با بازی It takes two، راه خود را در این سبک و سیاق ادامه دهد.
بازی It Takes Two قرار است در تاریخ ۶ فروردین ۱۴۰۰ (۲۶ مارس ۲۰۲۱) برای کنسولهای نسل هشتم و نهمی اکسباکس و پلیاستیشن و رایانههای شخصی منتشر شود. در صورتی که قصد تجربه بازی را دارید، در ادامه به نکاتی خواهیم پرداخت که شما را با ماهیت این عنوان آشنا خواهد کرد.
داستان بازی
در ابتدای لیست ۱۰ نکته مهم درباره بازی It Takes Two که باید بدانید، به داستان این عنوان خواهیم پرداخت. همانند بازی A Way Out، استودیو سازنده در این اثر نیز، داستان را حول دو شخصیت اصلی شکل داده است. بازیکنان در نقش کودی و می قرار میگیرند. زوجی که پس از وارد شدن به مسیری سخت تبدیل به عروسک شدهاند و حال باید با کمک یکدیگر و کتاب جادویی دکتر حکیم، به فرم انسانی خود بازگردند و در این حین رابطه خود را بهبود ببخشند.
ترکیبی از چند ژانر مختلف
استودیو هیزلایت، بازی را ترکیبی از چند ژانر معرفی کرده است که با توجه به نمایشهای بازی تاکنون، این ادعا حقیقت دارد. بازی علاوه بر پلتفرمینگ (سکوبازی) که تمرکز اصلی گیم پلی برروی آن گذاشته شده، میزبان المانهای مختلفی نظیر حل پازل، تیراندازی و… است که قطعا جذابیت بازی را افزایش خواهند داد و مانع از خسته کننده شدن آن میشوند.
تنوع در گیم پلی
یکی از مواردی که استودیو سازنده به شدت روی آن تاکید کرده، تنوع در گیم پلی بازی است که البته با توجه به بازی اولشان، چندان دور از ذهن نبود. در مصاحبهای که جوزف فارس، کارگردان و موسس استودیو سازنده، به تازگی انجام داده، عنوان کرده است که این بازی رکورد تنوع در گیم پلی بازیها را خواهد شکست. او در ادامه بیان کرده که حاضر است ۱۰۰۰ دلار به کسی که از بازی خسته شود هدیه دهد. طبق این گفتهها به نظر میرسد این عنوان قرار است پا را فراتر از بازی A Way Out بگذارد و عنوانی سنتشکن را تحویل صنعت بازیهای ویدئویی دهد.
رابطه میان گیم پلی و داستان
یکی از مواردی که بسیاری از بازیها سالهاست که در آن لنگ میزنند، ساخت رابطهای جذاب بین داستان و مکانیکهای گیم پلی است. رابطهای که در بازی اول استودیو تا حدی مشاهده شد و به نظر میرسد در It Takes Two در بالاترین حد خود میرسد. بسته به این که چه چیزی در داستان در حال روایت است، بازیکن با المانهایی در گیم پلی روبرو میشود که به طریقی با عناصر روایت داستانی آن مرحله در ارتباط است. ایجاد رابطه میان گیم پلی و داستان یک بازی یکی از عواملی است که شاید چندان واضح نباشد اما به شدت در تجربه بازیکن تاثیر میگذارد.
مدت زمان بازی
مدت زمان اتمام بازی A Way Out حدود هفت ساعت بود که با توجه به برچسب قیمت ۳۰ دلاری بازی تاحدی کافی به نظر میرسید و کوتاهتر از حد معقول نبود. حال به نظر میرسد در It Takes Two شاهد یک ماجراجویی طولانیتر خواهیم بود. فارس در مصاحبه خود تاکید کرده که بازی حدود ۱۵ ساعت گیم پلی خواهد داشت که زمان نسبتا خوبی محسوب میشود به خصوص اگر تنوع خوبی داشته باشد.
مینیگیم ها و فعالیتهای جانبی
طی ۱۵ ساعت زمان بازی علاوه بر ماموریتهای اصلی، تعدادی فعالیتهای جانبی گنجانده شده است. طبق گفتههای کارگردان بازی، ۲۵ مینیگیم در طول بازی گنجانده شده است که از تنوع خوبی برخوردار هستند. همچنین از آن جائی که هیچ آیتم جمع کردنی در بازی وجود ندارد، به جای آن محتویات اضافه و رازهایی در بازی گنجانده شده تا بازیکنان آنها را کشف کنند.
عملکرد فنی
بازی It Takes Two، مشابه بسیاری از بازیهای این روزها برروی پلتفرمهای نسل هشتم و نهم بازیهای ویدئویی منتشر خواهد شد؛ اما به نظر میرسد فارغ از این مسائل، بازی برروی تمامی پلتفرمها عملکرد خوبی را ارائه خواهد داد. هر چند این اثر از مزیت قدرت بالای کنسولهای پلی استیشن ۵ و اکس باکس سری اکس و اس استفاده خواهد کرد اما برروی کنسولهای نسل هشتم نیز از فریم ریت ۶۰ بهره میبرد که در نوع خود قابل تحسین است.
بازی رایگان با دوستان
همانند A Way Out، بازی جدید استودیو هیزلایت نیز از ویژگی Friend’s Pass بهره میبرد به این معنا که اگر بازی را خریداری کرده باشید میتوانید برای دوستانتان دعوت بفرستید تا به صورت رایگان به شما بپیوندند حتی اگر بازی را خریداری نکرده باشند. این قابلیت برای استفاده محدودیتی ندارد. همچنین این عنوان در استیم نیز از قابلیت ریموت پلی پشتیبانی خواهد کرد.
نبود قابلیت کراسپلی
یکی از نکاتی که چندان خوشایند نیست نبود قابلیت کراس پلی در بازی است. برای مثال اگر شما برروی کنسول پلیاستیشن ۵ بازی را خریداری کرده باشید نمیتوانید با دوست خود که از اکسباکس وان استفاده میکند، بازی را تجربه کنید. با این حال قابلیت Friend’s Pass بین کنسولهای نسل هفتم و هشتم پلیاستیشن یا اکسباکس برقرار است.
نسخه نینتندو سوییچ؟
عرضه بازی برروی کنسول نینتندو سوییچ یکی از سوالاتی است که بسیاری از کاربران خواستار پاسخ آن هستند. جوزف فارس در این رابطه بیان کرده که استودیو هیچ برنامهای برای عرضه بازی برروی این کنسول دستی ندارد و با توجه به ماهیت بازی و کوآپ بودن آن، این کنسول به احتمال زیاد نمیتواند آن را پردازش و اجرا کند.